Ryanair is een van de ewee grootste maatschappijen op Eindhoven Airport. Het is een Ierse prijsvechter met de grootste operationele vestigingen op Dublin en Londen Stansted Airport. Het is in aantallen passagiers de grootste vliegtuigmaatschappij van Europa. In 2022 vervoerde het meer dan 168 miljoen passagiers met een winst van ruim 3,1 miljard euro.
Afmetingen handbagage van Ryanair
Bij Ryanair gelden de handbagage afmetingen 55 x 40 x 20 centimeter, maximaal 10 kilogram. Je kunt zelfs nog een tweede stuk handbagage meenemen van 35 x 20 x 20 centimeter, deze moet onder de stoel voor je passen. De ruimte aan boord is beperkt, daarom kunnen er maar 90 grote stukken bagage in het ruim worden meegenomen. Past jouw bagage niet meer, maar voldoet het aan de maximale afmetingen en het gewicht van 10 kilogram? Geen paniek, dan mag jouw handbagage gratis in het ruim worden meegenomen. Is jouw bagage zwaarder dan 10 kilogram, of groter dan de maximale afmetingen van 55 x 40 x 20 centimeter, da, zal jouw bagage in het ruim moeten. Het ligt aan het type vlucht hoeveel dit gaat kosten. Ook is online altijd goedkoper dan bij de checkin-balie op de luchthaven.
Geschiedenis van Ryanair
Ryanair is opgericht in 1984 als Danren Enterprises. De oprichters waren Christopher Ryan en Tony Ryan. Snel daarna werd de naam veranderd in Ryanair en vliegoperaties werden in 1985 met een Embraer 110 15-stoels-turboprop vliegtuig opgestart tussen Waterford en Londen Gatwick Airport, met de intentie om het monopolie en daarmee de hoge ticketprijzen tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk van Aer Lingus en British Airways te doorbreken. Het aantal passagiers steeg ieder jaar weer alleen Ryanair was nog wel verliesgevend. Michael O’Leary werd aangesteld om de maatschappij winstgevend te maken. Hij ging naar Amerika om te kijken hoe Southwest Airlines het deed en kwam terug met de visie om er een no-frills airline van te maken. Snelle omdraaitijden om de grond, lage prijzen en geen business class.
In 1992 begon de deregulering van de luchtvaart in de Europese Unie. Een Ierse vliegtuigmaatschappij mocht ineens ook van België naar Spanje vliegen. Het was een enorme kans voor Ryanair. Het kocht 45 nieuwe Boeing 737-800 vliegtuigen en startte routes tussen Stockholm, Torp (dichtbij Oslo), Beauvais (dichtbij Parijs), Charleroi (dichtbij Brussel). Het begon een naam te maken in Europa. In 2000 werd de website opgericht, en in 2003 werd KLM-dochter Buzz gekocht van inmiddels Air France-KLM. Het verstevigde de positie op de Europese markt in de jaren die erop volgden en op dit moment bezit Ryanair zo’n 300 Boeing 737-800 vliegtuigen, iets minder dan 100 bases door heel Europa en noord-Afrika.
Imago van Ryanair
Ryanair staat voor lage prijzen maar ook weinig service. Hoewel het luchtvaartbedrijf een aantal jaar geleden een imago verbeteringsprogramma gelanceerd, heeft het bedrijf nog steeds een controversiële status. De manier waarop het belasting ontwijkt door slimme trucs, werknemers behandeld door geen secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden en op vliegvelden opereert door de afhandelaars te vertellen dat als het vliegtuig binnen 25 minuten niet in de lucht is, er niet betaald zal worden, stuit op veel weerstand. Een van de belastingtrucs is door bijvoorbeeld door op de meeste bases de crewlounge op internationale grond te zetten, zodat er geen belasting aan dat land betaald hoeft te worden. Toch is het een succesvolle manier gebleken, want Ryanair mag zich tegenwoordig de grootste vliegtuigmaatschappij van Europa noemen.
De no frills-aanpak veranderd langzaam nadat Ryanair het Always Getting Better programma instelde. Minder onverwachte toeslagen, iets meer service en meer oog voor de zakelijke klant zorgt voor een nog snellere groei.
Vloot van Ryanair
Ryanair heeft zo’n 300 Boeing 737-800 vliegtuigen. Doordat de hele vloot gestroomlijnd uit 1 vliegtuigtype bestaat, wordt er zo slim bespaard op het aantal cursussen van zowel de piloten, het cabinepersoneel als het onderhoudspersoneel. Er is 1 type motor, 1 type vliegtuig voor het grootste deel van de vloot. Wel is er nog 1 Boeing 737-700, deze wordt gebruikt als charter of als trainingstoestel. Ook zijn er drie Learjet 45’s in dienst, die worden gebruikt om vliegtuigonderdelen en onderhoudspersoneel snel in het netwerk te vervoeren.