Transavia (vluchtnummers: HV) wordt ook wel de prijsvechter van Nederland genoemd. De Hollandse vliegtuigmaatschappij is een volle dochter van Air France-KLM en is al meer dan 50 jaar oud. Transavia is vooral actief als prijsvechter en heeft lijndiensten naar zowel vakantie als zakenbestemmingen. Ook biedt het chartervluchten aan. De meer dan 80 bestemmingen liggen in heel Europa en in noord-Afrika. Vanaf Eindhoven Airport worden meer dan 25 bestemmingen uitgevoerd, voornamelijk in Spanje. Maar ook Marrakech, Tel Aviv en Antalya behoren tot de Transavia bestemmingen vanaf Eindhoven. In totaal vervoerde Transavia samen met Transavia France in 2017 zo’n 15 miljoen passagiers.
Vliegvelden, Flying Blue en meer
Transavia maakt gebruik van Boeing 737-700 en Boeing 737-800 vliegtuigen. Het opereert vanaf Schiphol Amsterdam Airport, Groningen Airport Eelde, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. De luchtvaartmaatschappij heeft al aangegeven interesse te hebben voor vluchten vanaf Lelystad Airport. Als 100% dochter van Air France-KLM is het mogelijk om Flying Blue-miles te sparen indien je kiest voor het meeste luxe tarief op de Transavia vlucht. De vliegtuigen in Frankrijk vallen onder Transavia France. De huidige president-directeur is Mattijs ten Brink.
Afmetingen handbagage Transavia
Als je je handbagage gegarandeerd in de cabine wil hebben, dan is de maximale afmetingen van de handbagage bij Transavia 45 x 40 x 25 centimeter. Een maatje groter, 55 x 40 x 25 centimeter kan nog wel gratis mee maar krijgt een rood label bij de check-in omdat het niet gegarandeerd mee kan in de cabine. Alles groter dan 55 x 40 x 25 centimeter wordt niet beschouwd als handbagage en moet dan ook het ruim in. De bagagevakken in het vliegtuig zijn niet groot genoeg om dit soort bagage te kunnen transporteren, gelukkig kan het wel mee op vakantie in het ruim van het vliegtuig. Dit heet dan ook ruimbagage en daar dient apart voor worden te betaald.
Geschiedenis van Transavia
In 1965 werd Transavia opgericht door een Belg en een Schot. Een jaar later werden alle aandelen al overgenomen door een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Eind 1966 gingen de eerste vluchten van start met DC-6 toestellen. In de tussentijd was John Block aangesteld als algemeen directeur. Stap voor stap werd Transavia onder leiding van de eerste president-directeur een grote speler op de Nederlandse markt, die met Caravelles, Boeing 707-320’s en zelfs Airbus A300’s vluchten uitvoerde zo ver als New York, Brazilië en India. Hoewel John Block een van de oprichters van Martinair was, is hij tegenwoordig vooral bekend als vader van het bedrijf. In 1975 stapte hij op, in een tijd waar de Amerikaanse investeringsmaatschappij de aandelen langzaamaan verkocht aan KNSM, een Nederlandse rederij. In 1988 verkocht KNSM het vervolgens voor 40% aan KLM. Amper drie jaar later was KLM al voor 80% eigenaar en in 2003 voert Air France-KLM volledig de regie.
Avonturen in het buitenland
Door de komst van het internet veranderde KLM de merknaam Transavia Airlines in 2004 naar transavia.com. De website werd een belangrijk onderdeel van het bedrijf, wat zich steeds nadrukkelijker positioneerde als een prijsvechter. Het had een aantal avonturen in het buitenland. In 2007 werd Transavia France opgericht. Deze tak is voor 40% eigendom van Air France en voor 60% eigendom van KLM. Na het failliet van Sterling werd in 2008 een Deense versie opgericht. De concurrentie van onder andere Norwegian en Cimber bleek te sterk waardoor dit in 2011 weer werd opgeheven. In 2016 volgde een poging om zich te vestigen in München, met 4 vliegtuigen op München Airport. Eind 2017 liep dit alweer ten einde.
Vloot Transavia
Transavia begon in 1966 met Douglas DC-6 vliegtuigen. Via Caravelles, Airbus A300-B4’s, Boeing 707-320’s, Boeing 737-200’s, Boeing 737-300’s en Boeing 757-200’s zijn ze geleidelijk overgestapt naar een vloot met enkel en alleen Boeing 737’s. Er zijn op dit moment (2018) 8 Boeing 737-700’s en 32 Boeing 737-800’s. Transavia France heeft ook 32 Boeing 737-800’s. De gehele groep heeft nog een aantal orders uitstaan voor nog meer Boeing 737-800’s.
In de zomer worden er vaak een aantal toestellen geleased van de Braziliaanse maatschappij Gol Transportes Aéreos. Deze Boeing 737-800 vliegtuigen zijn te herkennen aan de oranje motoren. In de winter leased de maatschappij vliegtuigen juist weer uit aan maatschappijen waaronder ook GOL.